Az Ady
utáni magyar költészet főalakja, a magyar irodalomból világirodalomba nőtt
lángelme, a XX. század uralkodó eszméinek világviszonylatban is nagy jelentőségű
lírai kifejezője, a szocialista világköltészet egyik példamutatója és
vezéralakja. Jelentősége a nemzetközi irodalomban semmivel sem kisebb, mint
Bartóké a zenében. És élt mindössze harminckét évet, sorsa nélkülözés,
üldöztetés s meg nem értés volt. Rettegett a belülről fenyegető őrülettől és a
kívülről fenyegető világőrülettől, a fasizmustól. Élete végső napjain is
remekműveket írt, s nem reménykedve többé semmi jóban, öngyilkossággal fejezte
be az életet.
A proletariátus legmélyéről indult, a munkásosztály élményvilágát hozta
gyermekkorából. Az eltűnt apa és a korán halt mosónő árvája áttengődi az
országot: proletárnyomor után a paraszti nyomort. Alulról ismerte meg a várost
is, a falut is, és úgy emelkedett fel a szellem egyre magasabb rétegeibe, hogy
számára nem volt különbség, még kevésbé ellentét népi és urbánus között. A kor
károsan szított irodalmi fő ellentéte az ő költészetében teljes egységben
jelenik meg: "az utca és a föld fiá"-nak tudja magát.
Tehetsége azonban korán érik, és rokoni támogatásokkal, szívós kitartással,
küzdve a napi kenyérért, iskolába jár, érettségiig verekszi magát, egyetemre
iratkozik. Szinte elképzelhetetlen, hogy ennyi kényszerű küzdelemmel hogyan
tudott már ifjúkorában olyan nagy műveltséget és olyan fejlett irodalmi kultúrát
szerezni. De annyi bizonyos, hogy tizenhét éves korában már birtokában van a
Nyugat verstechnikájának, minden versformát biztosan kezel.
József Attila ars poeticái:
A XX. századi költői
hitvallások sajátossága, hogy bennük a lírai én nem csupán a versírás
szakmai-elméleti problémáival vet számot, hanem életprogramot is ad,
önmagának a világban elfoglalt helyét is meghatározza. Az igazi ars
poetica mindig kettős szorításban készül, a vállalás és elutasítás
kettősségében.
József Attila költészetében az első jelentős költői hitvallás a ‘Nem én
kiáltok’ kötet címadó versében található. József Attila ekkori útkeresése
kettős irányú. Vonzódik az avantgárd
expresszionista–konstruktivista–aktivista irányzatához és emberképéhez,
ugyanakkor a ’20-as évek közepétől Bartók és Kodály munkássága nyomán
előtérbe kerülő újnépiességhez
is. Ennek sajátossága a XIX. századihoz képest, hogy jóval archaikusabb
rétegekben vizsgálja és kutatja a folklórt, s ily módon akarva-akaratlanul
is a modern művészet sokféle törekvésével rokonítható.
Nem én kiáltok
(1924.):
A vers a fiatal József Attila gondolati tájékozódásának sokféleségét,
sokirányúságát mutatja. Az expresszionizmus életérzése, a fenyegetettség
éppúgy megtalálható benne, mint az ezt feloldó, az én és külvilág
antitézisét elviselhetővé tevő perszonalizmus. A Martin Buber nevével
fémjelezhető filozófiai irányzat az elidegenedést jelképező Én–Az
viszony helyébe az Én–Te viszonyt állítja. Felfogásában tehát a
személyiség nem önmagába zárt individuum, hanem a világ és embertársai
felé nyitott valaki. Ennek a gondolatnak a legszebb művészi
megszólaltatása a magyar költészetben a vers szentenciózus két sora:
“Hiába fürösztöd önmagadban, / Csak másban moshatod meg arcodat”.
József Attila felfogásában az embert nem az általa vállalt feladat vagy
szerep nagysága minősíti, hanem az általa vállalt szerep maradéktalan
betöltése (“Légy egy fűszálon a pici él / S nagyobb leszel a világ
tengelyénél.”).
A költemény előrevetíti az érett József Attila szinte minden jellegzetes
művészi módszerét, versépítő technikáját és képalkotását: a
szentenciózus gondolatiság, a mikro- és makrokozmosz állandó együtt
láttatása. József Attila szerint a költő médium, közvetítő a világ és az
emberek között, fölerősítője a világ rejtett és artikulálhatatlan
hangjainak.
Tiszta szívvel
(1925.):
A költemény ars poetica abban az értelemben, amennyiben ide sorolhatjuk
a lírai én önmeghatározási kísérleteit, helyzetértékelését. Bár József
Attila a későbbiekben gyakorta hivatkozik a verset ihlető életrajzi
körülményekre, illetve a vers szerepére életének alakulásában, valójában
egy hagyományos dal-műfaj, a középkorig visszanyúló vágánsdal egyik
típusáról van szó. Ezt az archaikus formát jelzik az első versszak
gondolatritmusra épülő párhuzamai, az anaforikus szerkezet, melyek
egyúttal fölidézik Babits ‘Cigánydal’-ának motívumait is. Sokféle
hangnembeli és művelődéstörténeti–poétikai utalás található a
költeményben (népballada, az ördöggel való alku stb.). Ignotus egy
nemzedék hitvallásának nevezte a költeményt, mely az ifjúságnak a
világgal való totális szembenállását fejezi ki nagy művészi erővel.
|
Csokonai óta
ő a magyar versformák legváltozatosabb eredményű kísérletezője, költészetének
formavilága szélesebb skálájú, mint
Kosztolányié vagy
Babitsé.
Tizenhét éves korában Szegeden
Juhász Gyula
felfigyel rá. Nemsokára meg is jelenik első kötete (Szépség koldusa). Ebben még
Kosztolányi és Juhász Gyula tanítványának mutatkozik, de úgy, hogy hallható már
saját hangjának eredetisége is. Később is magába fogadja a különböző hatásokat,
és magához hasonítja. Hamarosan megilleti
Ady, majd
Kassák
költészete, később a modern nyugati költészet. Ezekből ötvözi össze a maga
hangját-stílusát, amellyel kora legfőbb mondanivalóit tudja klasszikus
végérvényességgel megfogalmazni.
A műfajiság problémái
József Attila költészetében:
A tiszta műfajiság felbomlásának kezdete egyszerre függ össze a romantika
korában az egység szétesésével, és mintegy utolsó kísérletként az egység,
az egész, a teljesség megragadásának igényével. A tiszta műfajiság
felbomlása azonban megfordíthatatlan folyamat volt, s az avantgárd
esztétikájában és költői gyakorlatában véglegesen eltűntek a műfaji
határok. József Attila egyik legfontosabb emberi és költői törekvése a
szabadság és a rend antitézisének feloldása egy lehetséges harmónia
jegyében. Ennek poétikai vonatkozása az a kísérlet, melyet a hagyományos
és tiszta műfajok visszaállításáért tett. Ez a törekvés tükröződik
reprezentatív versei egy csoportjának címadásában is.
Elégia
(1933.):
Műfajelméleti
szempontból József Attila a schilleri elégiaértelmezést követi:
eszményt és valóságot állít szembe egymással. Ez az ütköztetés jelenik
meg a vers képi világában, az ellentétpárokban, az egymás mellé rendelt
mondatok egymást kizáró gondolati tartalmában, az oximoronban (pl.:
kopár öröm). Gondolati szinten az ideál
az elképzelt jövő, a reál a jelen, a valóság, melyből – s ez adja a vers
elégikus, melankolikus, lemondó hangulatát – nem születhet meg a jövő. A
lírai én magatartása – mint oly sok nagy József Attila versben – a
szemlélődés. Viszonya a tárgyához éppen
ebből fakadóan kettős. A kívülállás, mely lehetővé teszi a tárgy pontos
számbavételét, leltárszerű összegzését, és az érzelmi azonosulás vágya
egyszerre van jelen. A vers másik íve az önmeghatározás szándékát és
folyamatát tárja elénk. Az identitás keresésének, illetve az
identifikáció folyamatának legfontosabb kérdését teszi fel, amikor
önmaga eredetére kérdez rá. Az önmeghatározás ismételten
kettős kifutású. Az
értelmi, logikai sík tagadja az ürességgel és a hiánnyal való
azonosulást, az érzelmi vonulat túllépve az elme vizsgálódásán a
megtalált azonosságát hangsúlyozza. Ezzel függ össze az utolsó
szerkezeti egység
hangnem- és műfajváltása. A lemondó, fájdalmas hangulatot a
megtalált azonosság ódikus hangneme váltja fel.
Óda (1933.):
A műfaj két legfontosabb
alkotás-lélektani mozzanata, az eleváció és az illumináció fellelhető a
versben. A felütés sajátos és jellegzetes József Attila-verskezdés, a
meditációs helyzetet teremti meg. A helyzet egyúttal képi szinten is
jelzi a felülemelkedést, a dolgokra, érzelmekre, világra való rálátás
lehetőségét. Az első egység József Attilától szokatlan módon egy
otthonias, bensőséges, meghitt világot és hangulatot tár
elénk. Egyúttal
előrevetíti a vers egyik legfontosabb gondolatát az öntudatlan emlékezés
révén: ember és világ, ember és természet ellentéte feloldható, az
egység és harmónia megélhető. A második egység elemi erejű felkiáltása
után a hangsúlyos helyen elhelyezett
oximoronok révén (a távol közelében, édes mostoha) szintén a világban
fellelhető ellentétek kiegyenlíthetőségéről szól. A szerelmi érzés képes
betölteni és humanizálni a világot. A harmadik egység első versszaka a
szerelmes versek jellegzetes költői megoldásával hasonlatsorozattal
próbálja érzékeltetni és kimondani az artikulálhatatlan érzelmet. Az
anaforikus szerkezetben a hétköznapi, konvencionális hasonlatok
váltakoznak a meghökkentővel és eredetivel. A második versszak a
szerelmi érzés természettudományos törvényeken alapuló
magyarázata. A harmadik versszakban az összes érzékelési terület a
kedves alakját idézi. Az állandóság és változás nehezen megragadható
törvénye érzékletessé válik a szerelmi érzésben. A 4. egység az emberi
biológikum, az anatómia példáin keresztül szól az emberi test
csodájáról, a mikro- és makrokozmosz egységéről,
az egyéni és társadalmi–szociális létezés harmóniájáról. Az ábrázolás
funkcionális naturalizmusát oldják és átlényegítik a szakrális
kifejezések, illetve rájátszások. Az 5. egység nehezen értelmezhető
módon szól a létezés esetlegességéről
és a törvény bizonyosságáról. Hogy mit takar a két fogalom, az nem is
annyira a versből, mint talán az életmű egészéből magyarázható. A
zárójeles hozzátoldás a megvilágosodás képi ábrázolása révén egyszerre
utal vissza az átélt, megtapasztalt
élmény elementáris erejére, de arra is, hogy ennek nagysága egyszeri és
megismételhetetlen, s ennek hiánya ezentúl rávetül a lírai én életére. A
Mellékdal a maga népdalszerű egyszerűségével a megélhető szerelem
élményét villantja fel, ellentétben mindazzal,
amit a meditációs folyamat révén a lírai én megtapasztalt és átélt.
Ebben az értelmezésben műfaji szintézisről van szó: az óda
emelkedettségét a dal egynemű élményvilága elégiává minősíti át.
A Dunánál (1936.):
A költemény az 1936-os
könyvhétre megjelent Szép Szó kiadvány ‘Mai magyarok régi magyarokról’
esszékötet nyitóverse. Az “alkalmiságra” utal a címet felidézve az utolsó
előtti versszak felszólítása is. A vers hármas felépítése kísérlet a
klasszikus pindaroszi ódaszerkezet
felújítására. A Duna egyszerre konkrét és jelképes értelmű a versben. A
folyó látványa indítja el a meditációs helyzet felvázolása után a lírai én
gondolatmenetét. A folyó azonban a legősibb bölcseleti attribútum,
már Hérakleitosznál a pantha rei gondolatában az állandóság
és változás egységének
kifejezője. A Duna azonban a vers kontextusát tekintve, illetve a
költemény alkalmi jellegéből
is következően a környező népek – eltérő történelmi sorsuktól
függetlenül – egységét és egymásrautaltságát is jelképezi. Nem utolsó sorban
azonban kifejezi a József Attila-i szemlélet és világértelmezés
tágasságát is. Az első
szerkezeti egység a pindaroszi ódafelfogásnak megfelelően a tárgyhoz
való odafordulást jelképezi. A lírai én jellegzetes magatartásformája, a
szemlélődés és meditáció nem
a világhoz való passzivitás kifejezője, hanem éppen a világ megértéséhez
adekvát magatartás. A második egység
a tárgyról vallott felfogás kifejtése. Rendkívül sokrétű
filozófiai–eszmetörténeti gondolatot sűrít össze a harmadik versszakban
József Attila. Éppúgy föllelhetjük benne a bergsoni időfelfogást a
szubjektív és objektív időről, a tudat mozgófényképes jellegéről,
mint ahogy Freud tudatalattiról szóló tanítását, illetve Jungnak az
archetípusról való szemléletét is. A második részt szervező kép az egy, az
egység, a keleti filozófiák tanításához éppúgy kapcsolódik, mint Plótinosz
gondolataihoz, aki mindent az
Egyre vezetett vissza. A hellenisztikus gondolkodónál is a kezdeti
ősegységből alakult ki a kettős világ. A harmadik rész, mely a tárgyból
levonható magatartásformát és mintát tartalmazza, erőteljes kezdősorával a
történelmi–szociális egységet hangsúlyozza,
1936-ban, az erősödő fajelmélet időszakában hittétel az embereket,
emberiséget a fajon, származáson túl összekötő lényegi–nembeli
összetartozása mellett. A lírai én egyúttal föllép a szelektív emlékezet és
történelemfelfogás ellen, lett légyen az osztályszempontból
teleologikus, avagy a nemzeteszme jegyében kisajátított. Az utolsó strófa a
sor elejére vetett és itt nyomatékosított E/1-ű személyes névmással az én
szerepét és feladatát hangsúlyozza. A bonyolult filozófiai és bölcseleti
fejtegetés után az
első mondat egyszerű kijelentése (“Én dolgozni akarok”) rendkívül
nyomatékossá válik. A munka József Attilánál az értelmes és célirányos
emberi cselekvés kifejezője. Megfogalmazza a múlt–jelen–jövő egymáshoz való
viszonyát, immár az első két rész felismerése
jegyében: a múlt bevallása és számbavétele lehet a kiindulópontja a jövőbe
irányuló jelenbeli cselekvésnek. |
Tanulmányait azonban nem folytathatja. Költészetének még ösztönös, de jól
érezhető forradalmi hangja ellene fordítja a professzorait: eltanácsolják az
egyetemről. De nem akadályozhatják meg szakadatlan továbbtanulását. Hamarosan
felfigyel rá az irodalom, Juhász Gyula után az új hangokra oly érzékeny és
mindig segítőkész Kosztolányi, majd - ellentétes érzelmekkel - Babits is, és a
Nyugatnál harciasabb, baloldali-polgári A Tollat szerkesztő Zsolt Béla, de
felfigyelnek a szociáldemokraták is, hiszen a Népszava irodalmi rovatát a
költészethez jól értő Révész Béla szerkeszti. Így azután hamarosan a Nyugat, A
Toll és a Népszava kezdi hozni a József Attila-verseket. És a kitűnően induló
fiatal költőnek most már alkalma nyílik külföldi útra is, ha vállalja a
nélkülözéseket, de hát ezt kisgyermekkora óta megszokta. Nekiindul a világnak,
fő állomások Bécs és Párizs. Eddig is tudott németül és franciául (nyelvtanárnak
indult), most tökéletesítheti ismereteit, s ami még fontosabb, nyelvismerete
révén kinyílik előtte az új német és francia költészet. Bécsben megismeri az
irodalmi emigrációt, és az emigránsok között Kassák Lajost és Lukács Györgyöt.
Az ő körükben kezd a lázongó fiatalember tudatos marxista forradalmár lenni.
Marxot, Hegelt, Lenint olvas. Párizsban már kommunistának tudja magát. Majd
amikor nagy tapasztalatokkal hazatér, kapcsolatba kerül az illegális
munkásmozgalommal, idővel a kommunista párt tagja lesz. Pártos költő, aki hiszi,
hogy a munkásmozgalom képviseli most már az emberiség ügyét: ezt akarja
szolgálni.
Fiatalos hévvel támadja bal felől versben is, kritikában is
Babits
politikai elhúzódását. Lényegében igaza van (ezt évekkel később a Jónás könyvét
író Babits maga is tudja), de a hang sértően kíméletlen és méltánytalan (ezt
viszont József Attila látja be néhány évvel később). Ez a támadás elszigeteli a
polgári költészettől, a Nyugat elzárkózik előle. A pártban viszont sokan őt
tartják idegen elemnek. Az akkori pártszervezés szektás szellemének gyanús
minden olyan nagy műveltségű értelmiségi, aki túlnéz a napi politikai teendőkön.
József Attilát polgári entellektüelnek vélik, s az idegenkedést fokozza a költő
tudományosan felkészült rokonszenve a freudizmus iránt. Nem áll egyedül József
Attila a jelentékeny gondolkodó elmék között, akik Freud tanításának fő
eredményeit be akarják építeni a marxizmusba. Ez lehet vita tárgya, de a szektás
szellem szemében pártellenes bűn. S így, miközben József Attila ismételten kerül
bíróság elé verseinek világnézete miatt, az egyik verseskönyvét el is kobozzák,
miközben nemcsak a hivatalos jobboldal, de az ellenzéki polgári baloldal is
egyre inkább a kommunista költőt ismeri fel benne - törölték a párt tagjai
közül.
Idegzete eddig sem volt jó. Művész volt, nagy művész: eleve érzékeny
idegrendszerű. A sok nélkülözés, a mélyre szívott érzelmi válságok, szerelmi
reménytelenségek, rendetlen életmód eddig is koptatták-rongálták az érzékeny
idegzetet, egyszer ifjúkorában már kísérletezett is az öngyilkossággal. Amikor
elkötelezte magát a párt feladataihoz, a pártban találta meg az egyetlen
biztonságos fogódzót az életben. És most kivetetten, egyedül állt. Ekkor kezdett
rohamosan romlani az idegrendszere.
Körülötte pedig az egész világ készült megőrülni: a fasizmus, úgy látszott,
ellenállhatatlanul terjed Európában. József Attila előbb ismerte fel a
népfrontpolitika nélkülözhetetlen szükségességét, mielőtt a kommunista párt
meghirdette volna. Amikor ő igényelte, ezt a dogmatikusok pártellenesnek
minősítették. Nemsokára ez volt a pártvonal, de akkor József Attila már
kivetettként rettegett a megőrüléstől.
Adódott olykor boldog szerelem is, amelyet megmérgezett a nyomor és a
betegség, keresett még boldogabb szerelmet, de viszonzásra nem talált.
József Attila kései költészete:
Az irodalomtörténet az
1936–37-ben keletkezett költeményeket kései, összegző vagy leltárverseknek
nevezi. A két év termése József Attila világszemléletének, poétikájának
és poézisének kiteljesedését jelenti.
Életrajzi–eszmei háttér:
1.) Egyre erősödő
betegsége, az elme kétségbeesett küzdelme a tisztánlátásért, a
személyiség megtartásáért és megőrzéséért.
2.) A pszichoanalitikus kezelés – ha
akaratlanul is – nem
oldotta, inkább
tudatosította betegségét. (Csak 1943-ban írták le az Egyesült Államokban
József Attila feltételezhető kórisméjét, az ún. határeseti betegségét.)
3.) Reménytelen küzdelem a megtartó
közösségért, a társért, még akkor is, ha van magányt oldó eszmei
közösség (Szép Szó), és van társ, Flóra.
4.) Fölerősödik a nemzet
sorsáért való aggódás. A Szép Szó
révén bekapcsolódik a kor eszmei–politikai
küzdelmeibe, a népi–urbánus vitába.
5.) Félelemmel és
féltéssel tölti el a fasizmus előretörése,
a demokratikus eszmék háttérbe szorulása.
6.) Szembe kell néznie a korábban vallott
bolseviki kommunista
eszmék eltorzulásával, embertelenségével, a baloldali eszmék és erők
gyengeségével és megosztottságával.
Ebben a küzdelemben, ezzel
a háttérrel a költészet, az alkotás válik utolsó menedékké, öngyógyító
mechanizmussá a tisztánlátásért és önmegőrzésért vívott harcban. Ennek
jele a versek számának növekedése. A megelőző időszakokban évi 10–12
verset írt, ’36-ban 37-et, ’37-ben 45-öt.
Legfontosabb
témakörök:
1.) A totalitárius rendszerek ellen írott
versek
Világosítsd föl
(1936.):
A fasiszta
kommunizmus jelzős szerkezet utalás a két totalitárius rendszerre,
melynek közös jellemzője a szabadság kiiktatásával megteremtett rend.
A csahos kutya frázis a kommunista mozgalom kedvenc nyelvi fordulata,
mint ahogy a “ne legyen a gyerek hiába / s ne legyen szabad, ami jó”
kitétel a szovjet alkotmány abortusz ellenes tézisét idézi, de válasz
a népi mozgalom nemzetmentő programjára is, mely a gyerekszám
növekedésének fontosságát, kötelező jellegét hangsúlyozta.
Két hexameter
(1936.):
Mindkét
költemény közös gondolata, hogy a külső világ szabadságának hiánya nem
oldozza fel az embert az erkölcsi döntés felelőssége és szabadsága
alól.
Thomas Mann üdvözlése
(1937.):
A műfaj a keletkezés körülményeit tekintve alkalmi, köszöntő
költemény. Ez határozza meg a hangvételt, a kapcsolatteremtő funkció
erős jelenlétét. A műfajnak megfelelően utal Thomas Mann műveire, a
Varázshegyre, magyarországi kapcsolataira (Kosztolányi: Néró, a véres
költő című regénye német kiadása elé Thomas Mann írt előszót).
Fölvázolja Thomas Mann jelentőségét az egész versen végigvonuló
apa–gyerek allegóriával. József Attila Thomas Mann-képe megfelel az
európai értelmiségnek a német íróról kialakított felfogásának: ő az
európai humanizmus letéteményese, a tisztánlátó humanista művész.
(1937 januárjában Thomas Mann Magyarországra érkezik, s a
Zeneakadémián tartott előadást, felolvasóestet. József Attila versét
az ügyészség nem engedte felolvasni.) Az alkalmi vers azonban ódává
emelkedik, a két alkotáslélektani kellék, az illumináció és eleváció
versszervezővé válik. Két paradoxon feloldására törekszik a lírai én.
“Az igazat mondd, ne csak a valódit” kitétel a tényeken való
túllépésben, az igazságig való eljutásban látja a művész szerepét. A
fehér és európai ellentétpár megkülönbözteti az antropológiai–faji és
a kulturális–erkölcsi dimenzióit az embernek, elvetve az előbbit,
hangsúlyozva azt, hogy európaiságunk lényege az évezredek során
felhalmozott erkölcsi, művészi, kulturális értékek védelme és
továbbadása.
Ős patkány terjeszt kórt...
(1937.):
Ősi és sokszor használt metaforát (Camus: A pestis), a pestist, a
járványt használja József Attila a totalitárius rendszerek
létrejöttének jellemzésére. Ennek legfőbb oka “a meg nem gondolt
gondolat”, a következményeivel nem számoló gondolkodás, hiszen az
emberiség történetében mindenféle gondolat megvalósulásra tört és tör.
2.) A nemzet jelenével,
múltjával és jövőjével számot vető alkotások
Hazám
(1937.):
A népi–urbánus vita idején József Attila publicistaként, baráti köre
révén az urbánusok táborához tartozott (Szép Szó). Költészetében
viszont fölé tudott emelkedni
a magyar értelmiséget megosztó polémián. A Hazám a népi írók
szociográfiai tevékenységét idéző teljességgel vet számot az ország, a
vidék helyzetével, a liberális demokrácia, a szabad választás
eszméjének sürgetése inkább az urbánus gondolkodókra vall.
Az első szonett a meditációs helyzet felvázolása. A 2–6. szonett
tényfeltárás, a tárgy kifejtése. A 7. szonett a mégis-motívummal a
reformkori sorsódákat idézi, egyén, közösség, emberiség szintjén oldja
meg a problémát, illetve a klasszikus retorika leghatásosabbnak
vélt fordulatával, fohásszal fejeződik be a költemény.
3.) A létösszegző
versek
Általános poétikai jellemzői, hogy a költemények nem egy
gondolkodási folyamat tükörképei, leképezői, hanem ennek a folyamatnak
végső eredményét, konklúzióját adják. Ebből fakad a versek erős
szentenciózussága, kinyilatkoztatásszerű volta. E végső letisztultság
folytán az egyes strófák és sorok között rendkívül erős a kauzalitás,
még akkor is, ha az összefüggéseket nyelvtani–logikai szinten jelző
kapcsolóelemek gyakorta el is maradnak. Háttérbe szorulnak az
önéletrajzi jellegű képek, s meghatározóvá válik az általános érvényt
hordozó természeti metaforika.
Verstípusok:
Uralkodóvá válik a mú lt–jelen–jövő
hármasságát ok-okozati összefüggésbe állító még–már–most típusú
időszembesítő vers, a személyiség válságát általános érvénnyel
megfogalmazó önmegszólító vers, illetve e két verstípus sajátosságait
ötvöző létösszegző verstípus.
Etika:
A személyiség kegyetlen
önmagábanézése, sorsával, szerepeivel való számvetése szükségszerűen
hozza magával a fájdalmasan tragikus felismerést a kiteljesedés
lehetetlenségéről, a boldogság eljátszásáról. A véglegesen felnőtté vált
lírai én önanalízise
megköveteli azt, hogy elutasítsa magától a gyermeki szándék-etikát, s
helyette a felnőtt következmény-etikáját vállalja. A kései versek fontos
üzenete, tragikus voltában is humánus volta abban tükröződik, hogy ugyan
általános érvénnyel szól az ember buká sáról,
de csak mint lehetséges bukásról, és nem az emberi sorsból
szükségszerűen következő tragikumról beszél.
Tudod, hogy nincs
bocsánat
(1937.):
Az első két versszak a kétféle etika szembeállítása, elutasítva a
megbánás gyermeki gesztusát, s vállalva a következményeket. A bűn a
személyiség kiteljesítésének elmulasztása. Az 5., 6., 7., 8. versszak
a rossz szerepek felsorolása, melyből logikusan következik a
folytathatatlanság érzése. Az utolsó versszakban felvillantott
lehetőség kettősen értelmezhető. Egyrészt az elvek feladása, azaz az
önfeladás révén lenne folytatható csak az élet, illetve ha a szerelmet
hangsúlyozzuk, akkor az emberi kapcsolatok megtartóereje emelhetne ki
a tragikus léthelyzetből.
Karóval jöttél...
(1937.):
A lírai én és a világ
tragikus antitézise valójában a világgal, környezettel való nem mindig
indokolt konfrontációból fakad. A lírai én a végső szembenézéskor ezt
az ellentétet nem háríthatja át a világra mintegy önmagát felmentve az
életkudarc alól.
Talán eltűnök
hirtelen...(1937.):
A mindenfajta konkrét életrajzi mozzanattól mentes költemény a
legősibb metaforikát és toposzokat használva szembesíti egymással a 3
idősíkot. Értékhiányos, eltékozolt és elpazarolt múltból – annak
jelenbeli felismerése után – nem fakadhat értéktelített, reményteli
jövő.
|
És közben - legalábbis irodalmi körökben - híres költő lett. Most már
Babits is
újra elismerte; összebékültek,
Kosztolányi lelkesedett érte, a polgári baloldal a magáénak kívánta.
Valamennyire javult hát anyagi helyzete (Hatvani, a nagy mecénás,
Ady hajdani
pártfogója is segítette), szerkesztője lett egy új, színvonalas haladó polgári
folyóiratnak, a Szép Szónak. De itt is eléggé magányos volt, a munkatársak, ha
jó barátok is voltak, politikailag tőle jobbra álltak (legközelebb talán az
anarchista Remenyik Zsigmond volt). Egyre jobban nyomasztotta az idegbaj. Az
orvosok és pszichológusok csak ideig-óráig tudtak valamit javítani: az életet
egyre elviselhetetlenebbnek érezte. Pedig első gyűjteményes kötete, a Medvetánc
óta meg lehetett elégedve a fogadtatással, és évről évre tökéletesebb
remekműveket írt. Világnézeti lírája egyenrangú
Petőfiével és
Adyéval, de túllépett rajtuk, ő a nagy szocialista megoldás vátesze,
Majakovszkij és
Aragon
társa a világirodalomban. Szerelmi lírája pedig hasonlóképpen Petőfivel és
Adyval teszi egyenrangúvá, s a világirodalomban a legelsők társa
Petrarcától
Baudelaire-en
keresztül Éluard-ig. Költészetében klasszicizmustól szürrealizmusig,
ősmítosztól marxizmusig évezredek eredménye szövődik óriási egységgé. Minden,
ami költészetünkben addig volt, beleolvadt József Attilába; minden, ami azóta
van, vele kezdődik. A "szellem és szerelem", a humanizmus, az európai magyarság
klasszikusa volt. Csak idegekkel nem bírta tovább. Vonat elé vetette magát. A Baumgarten-díj halála után érkezett meg. Azután nemzeti klasszikus lett. Azután
világirodalmi klasszikus.